

Ruch Arts and Crafts 1850-1914
Narodziny: Wielka Brytania
Idee i fakty:
Wiara w wyższość rękodzieła nad przedmiotami wykonanymi przy użyciu maszyn; produkty fabryk uznawano za poniżające zarówno dla twórców, jaki i dla użytkowników.
Ruch Arts and Crafts
Powstały jako reakcja na skutki dziewiętnastowiecznej industrializacji, której zwolennicy doprowadzili do upadku wzornictwa i jakości wyrobów, Arts and Crafts popiera prostsze i bardziej etyczne podejście do projektowania i wytwarzania rzeczy. Celem, powstałego w Wielkiej Brytanii nurtu, było propagowanie tradycyjnej produkcji rzemieślniczej i rękodzielnictwa. Wiara w wyższość rękodzieła nad przedmiotami wykonanymi maszynowo jednoczyła wszystkich, począwszy od artystów i architektów po pisarzy, projektantów i rzemieślników. Produkcja w fabrykach była, ich zdaniem, poniżająca, zarówno dla twórców, jak i dla użytkowników.


www.womenindesign.pl


„PGR” albo „Projektowanie GRaficzne w Polsce” – czyli jak polscy projektanci radzą sobie z wszechobecną siermiężnością? Na trzystu stronach autorzy – Jacek Mrowczyk i Michał Warda – opisują historię poszczególnych dziedzin projektowania w Polsce i analizują ich obecną kondycję. Przedstawiają również najciekawsze ich zdaniem przykłady polskiego projektowania graficznego ostatniej dekady: książka zawiera kilkaset ilustracji - plakatów, opakowań, prac z dziedziny grafiki wydawniczej, nowych mediów, identyfikacji wizualnej oraz pogranicza dizajnu.
Na stronie internetowej książki www.pgrdizajn.pl, oprócz szczegółowych informacji o publikacji, można znaleźć również wiadomości dotyczące najbliższych spotkań autorskich oraz indeks zawierający krótkie informacje biograficzne dotyczące twórców, których prace zamieszczono w książce oraz odnośniki do ich stron internetowych.
Książka została wydana przez Wydawnictwo Karakter.


Już 14 maja 2010 roku ukaże się na rynku wydawniczym nowa publikacja wydawnictwa Dwie Siostry, pt. „D.E.S.I.G.N.” – domowy elementarz sprzętów i gratów niecodziennych. „D.E.S.I.G.N.” to bogato ilustrowany przegląd sześćdziesięciu dziewięciu najciekawszych projektów wzornictwa przemysłowego z ostatnich stu pięćdziesięciu lat – od tych klasycznych, po te najbardziej zwariowane: łóżko w kształcie ringu bokserskiego, pobazgrany żyrandol, lustro kościotrup czy plisowaną lampę. Większość z nich to ikony dizajnu zaprojektowane przez najwybitniejszych projektantów – od Le Corbusiera po Philippe’a Starcka.

„Dzieci od najmłodszych lat otoczone dobrym wzornictwem, zachęcane do kreatywności, trenowania wyobraźni, a dodatkowo świadome dziedzictwa kulturowego, w swoich już dorosłych wyborach kierować się będą własnym, wyrobionym gustem” – pisze Agnieszka Marczewska na stronie 2plus3d.
Autorka artykułu podkreśla znaczenie przedmiotów, jakimi wypełniamy świat dzieci już od najmłodszych lat. Każdy miś, każda lalka Barbie, czy domek na drzewie będzie miał kiedyś wpływ na ich własne wybory. Jak pisze – „Warto uświadomić sobie, że na dzieci najsilniej oddziałują elementy otoczenia z jakim stykają się na co dzień: wyposażenie pokoju, mieszkania, zabawki, osiedlowe place zabaw, wnętrza sklepów, miejska mała architektura itd. W przypadku doboru zabawek rodzicom „z pomocą” przychodzą gotowe rozwiązania promowane przez międzynarodowy przemysł. Trudno tu o refleksję nad ich jakością estetyczną, bo wiele z nich urosło do rozmiaru przekazywanej z pokolenia na pokolenie ikony, jak Kubuś Puchatek, czy lalka Barbie; inne stają się przedmiotem pożądania ze względu na obowiązującą modę. Wobec siły i zasięgu tego zjawiska niewielu dorosłych decyduje się na zakup ambitnych, mądrych i dobrze zaprojektowanych zabawek, których wbrew pozorom nie brakuje”.
W artykule można znaleźć kilka ciekawych propozycji na zabawki i rozwiązania przestrzenne dla najmłodszych.


„Widzieć/Wiedzieć” to blisko czterdzieści tekstów stanowiących zwięzły przegląd teorii i historii dizajnu ostatnich stu lat. Wydana przez wydawnictwo Karakter książka, to eseje, apele i polemiki najważniejszych teoretyków i praktyków projektowania graficznego na świecie. Po raz pierwszy polscy czytelnicy mają okazję prześledzić gorące dyskusje towarzyszące kształtowaniu się nowoczesnego dizajnu. Dyskusje, które w swoim czasie odbiły się szerokim echem w projektowym świecie, do których powracają kolejne pokolenia dizajnerów i bez których znajomości trudno się obejść.




„Zielona Brygada” to zbiór dziewięciu bajek dla dzieci o tematyce ekologicznej, zawierających proste rady o tym jak dbać o środowisko. Książeczka edukacyjna, napisana i zaprojektowana na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przybliża dzieciom w wieku przedszkolnym tematykę zmian klimatycznych i energii. Cel publikacji – uświadomienie dzieciom, że od najmłodszych lat jesteśmy odpowiedzialni za świat wokół.


To udostępniony on-line zbiór publikacji, zdjęć, artykułów i prezentacji multimedialnych na temat dizajnu opracowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Biblioteka jest częścią programu Zaprojektuj Swój Zysk, przeznaczonego dla przedsiębiorców, projektantów, środowiska branż kreatywnych i pasjonatów projektowania.
www.zsz.com.pl (zakładka WIEDZA).

Tego lata do księgarń trafiło polskie tłumaczenie chyba najważniejszej książki o typografii wydanej w XX wieku – legendarnego podręcznika nowoczesnej typografii Jana Tschicholda. „Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności” został wydany przez łódzkie Wydawnictwo Recto verso.
Po raz pierwszy „Nowa typografia” ukazała się w 1928 roku w Berlinie i wzbudziła wielką dyskusję. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawiał w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
W pierwszej części książki autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa. Swoją myśl rozwija, wychodząc od krótkiej historii tradycyjnej typografii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce – od impresjonizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, suprematyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm – a następnie zarys początków rewolucji typograficznej.
Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projektowych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę.
Polskie tłumaczenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier, jakość druku i oprawę.
...
Jan Tschichold
„Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności”
Wydawnictwo Recto verso, Łódź 2011
Tłumaczenie: Eliza Borg
Opracowanie graficzne: Jan Tschichold
oprawa twarda płócienna
ISBN 978-83-930270-7-1
www.rectoverso.pl

„Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy” – jeden z najbardziej popularnych na świecie podręczników dla przyszłych i obecnych projektantów ukazał się właśnie nakładem wydawnictwa Karakter.
Znajomość narzędzi i opanowany warsztat to nie wszystko, żeby poradzić sobie na rynku, a jednocześnie postępować w zgodzie z własnymi przekonaniami. Adrian Shaughnessy – ceniony brytyjski projektant w przystępny sposób dzieli się z czytelnikami długo gromadzoną wiedzą o praktycznych tajnikach zawodu projektanta. Czy logo powinno być większe? Dlaczego nie wolno klientowi pokazywać ostatecznego projektu? Albo szkicowników? Jak przygotować portfolio? Jak zdobywać klientów i jak ich zwalniać? Jak ubiegać się o pracę i jak pracowników przyjmować; krótko mówiąc – jak postępować, by jako projektant odnieść sukces nie tylko artystyczny?
Na blisko dwustu stronach gęstego druku każdy, choćby luźno związany z branżą projektową, znajdzie dla siebie wartościowe porady.
Szczegółowy spis treści: www.karakter.pl
