Zaczytani to nazwa inicjatywy wymyślonej przez grupę entuzjastów książek zaniepokojonych statystykami, wskazującymi, iż ponad 56 % Polaków nie przeczytało w zeszłym roku żadnej książki. Celem Zaczytanych jest sprowokowanie społecznego poruszenia dzięki, któremu powstaną biblioteki dla dzieci i młodzieży, znajdujące się w szpitalach, świetlicach oraz rodzinnych domach dziecka i hospicjach. Książki mogą być przekazane przez wydawnictwa, księgarnie oraz osoby prywatne (placówki biorące udział w projekcie nie są obciążone żadnymi kosztami; książki są przekazywane bezpłatnie).
Bardzo ważnym elementem akcji jest fakt, że dzieci mogą zabrać wybraną książeczkę do domu, co – jak twierdzą pomysłodawcy – powinno zaszczepić w nich pasję do czytania. Zmagające się z problemami zdrowotnymi dzieci będą mogły choć na chwilę przenieść się w świat bajek i marzeń.
Do 14 maja 2013 roku projektanci mogą wziąć udział w konkursie na „Domek dla książki”. Domek zostanie oceniony wedle następujących kryteriów:
- pojemność: co najmniej 50 książek
- wysokość: maksymalnie 150 cm
- koszt produkcji: maksymalnie 1.500 zł/szt.
- estetyka i atrakcyjność rozwiązań architektonicznych
- funkcjonalność domku
- ocena wykonania projektu
- spójność wizerunkowa z kampanią Zaczytani
- zawarte w projekcie elementy edukacyjne nawiązujące do książek (np. postacie bajkowe), ekologii lub zdrowego trybu życia
Jury konkursowe w terminie do 28 maja 2013 r. wyłoni laureata, na którego czeka iPad.
Do udziału w jury zaproszeni zostali miłośnicy piękna, autorzy blogów o designie, pasjonaci sztuki, m.in. Babeczkaa, Katarzyna Frenczak-Sito, Jagoda Kutkowska, Aleksandra Cupek, Małgorzata Graś-Godzwon.
