2011-02-07



Wiele europejskich regionów, uważanych dziś za prężne ośrodki design, oparło swoje strategie rozwoju o przemysł lokalny, myśl techniczną, kulturę i tradycję. Wystarczy wymienić Brabancję (Holandia), Lombardię (Włochy) czy Saint-Etienne (Francja) – jako znakomite przykłady skutecznego wykorzystania lokalnych zasobów. Od lutego 2011 r. także Wielkopolska zacznie budować swoją pozycję w oparciu o przemysł meblarski, uczelnie humanistyczne i artystyczne, animatorów kultury oraz instytucje samorządowe.
 
Projekt „Regiodizajn – design jako element tożsamości regionalnej” będzie miał na celu prezentację i promocję wielkopolskiego designu, ukazanie rodzimych dokonań w kontekście innych, bardziej rozwiniętych europejskich regionów, porównanie osiągnięć projektantów, współpracę i dialog. Spróbuje też odpowiedzieć na pytania: Czy obecnie istnieje regionalny design? Co wyróżnia wielkopolski design? Czy we współczesnym świecie regionalizm jest siłą czy słabością?
 
Projekt powstał z inicjatywy Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, która kształci przyszłe kadry menedżerskie w zakresie zarządzania designem, innowacją oraz designem przestrzeni publicznej, a ponadto jest aktywnym promotorem działań związanych ze wzornictwem, kulturą i sztuką w Wielkopolsce.
 
Dodatkowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy na prelekcje, które odbędą się w dniach 24-26 lutego 2011 można znaleźć na stronie: www.regiodizajn.pl 
 
Podczas trzydniowych odczytów poruszone zostaną następujące tematy: Cité du Design i Międzynarodowe Biennale Designu w Saint-Etienne (prowadząca Josyane Franc), rola designu w rozwoju Północnej Brabancji (Holandia) – jako klastra kreatywnego przemysłu w odniesieniu do Wielkopolski (prowadząca Zuzanna Skalska) oraz regionalne aspekty designu (prowadzący Paweł Grobelny).