2009-11-25
Piotr Sarzyński, Agnieszka Jacobson Cielecka i Piotr Stasiak diagnozują na łamach „Polityki” (nr 47/2009) ofertę współczesnego dizajnu. Agnieszka Jacobson Cielecka, kuratorka festiwalu Łódź Design, pisze o sukcesach odnoszonych przez polskich projektantów w świecie młodego europejskiego dizajnu, ale i o barierach – często finansowych – jakie napotykają już podczas studiów. Słabych stron niestety nadal jest wiele: nikła współpraca polskich uczelni w producentami, słabo rozwinięte systemy stypendialne i granty dla debiutantów, brak szkoleń w zakresie przedsiębiorczości i biznesu. Jednak mimo tych trudności młodzi polscy projektanci coraz liczniej prezentują swoje prace na międzynarodowych forach. Tylko w ramach tegorocznego festiwalu 100% Design London pokazano dwie wystawy polskiego dizajnu. Z punktu widzenia etnodizajnu wartą wspomnienia jest ekspozycja „Polska Folk”, o której Agnieszka Jacobson Cielecka napisała: „Projekty, inspirowane motywami ludowymi, rzemiosłem, obyczajem i charakterystycznymi materiałami, jak filc czy surowe drewno, każdy z osobna nie mają silnej etnicznej tożsamości, zebrane razem ukazują jednak specyfikę i charakterystyczny rys naszego myślenia oraz korzenie”. Wybór eksponatów – filcowe drabiny Malafora, dywany Joanny Rusin i Agnieszki Czop czy też lampy Kafti – pokazał, że polscy projektanci, choć europejscy, są też unikatowi.