2014-02-17


W szwedzkim Kalmar Konstmuseum trwa aktualnie wystawa „The Future is Handmade”. Warto przyjrzeć się jej nie tylko dlatego, że prezentuje tendencje we wzornictwie przemysłowym od lat siedemdziesiątych do czasów współczesnych, ale także z tego powodu, że tendencje te widzimy na tle międzynarodowym. Pośród osób, których prace prezentowane są na wystawie, znaleźli się projektanci ze Szwecji, Holandii, Danii, Islandii, Włoch, Francji i Polski. Wzornictwo lat dziewięćdziesiątych reprezentowane jest m.in. przez Marcela Wandersa i M/M Paris, a pierwsza dekada XXI wieku przez Sandrę Backlund i Ugly Cute. Wśród przedstawicieli najmłodszego pokolenia projektantów, którzy w różny sposób odwołują się do tradycyjnego rękodzieła znaleźć można właśnie Polaków – Olę Mirecką, Bashko Trybka oraz Ewę Bochen i Macieja Jelskiego z Kosmos Project.

To właśnie jedną z prac duetu Kosmos prezentujemy powyżej. Projektanci mieszają ze sobą tradycyjne polskie wzornictwo i naturalne materiały z nowoczesnymi technologiami przemysłowymi. Właśnie relacje między cywilizacją a nieokiełznaną przyrodą stanowi ich źródło inspiracji.

„The Future is Handmade”
12 lutego – 20 kwietnia 2014 r.
Kalmar Konstmuseum