2009-12-17
Od 14 stycznia do 28 marca 2010 roku Instytut Wzornictwa Przemysłowego zaprezentuje wystawę „WA: Harmonia. Japoński design dziś”. Jak rozumieć WA?

W ogłoszonej w 604 roku konstytucji japońskiej pierwsze zdanie brzmiało: „ WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody”. Od tego momentu pojęcie WA – wartość w najwyższym stopniu japońska, zaczyna odnosić się do wszystkich dziedzin życia. Oznacza ono stan harmonii. Dla Japończyków przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać „rzeczy japońskie”.

Kuratorzy ekspozycji (Hiroshi Kashiwagi, Masafumi Fukagawa, Shu Hagiwara, Noriko Kawakami) spostrzegli, że aby dobrze ukazać charakter współczesnego wzornictwa japońskiego, należy rozpatrywać je właśnie poprzez cechy odnoszące się do WA.

Wystawa przygotowana przez Japan Foundation prezentowana już była w Paryżu, Budapeszcie i Essen. W jej skład wchodzi 161 przedmiotów codziennego użytku. Podzielona jest na sekcje według 12 kategorii odpowiadających różnym typom użytkowania (np. AGD, pojazdy, meble,oświetlenie itp.) oraz 6 słów kluczowych wyrażających koncepcje, uczucia i gusta (np. kawaii – dźwięk, kurafuto – rzemiosło, minimaru – piękno czystych form itp.) tak, aby przybliżyć i wyjaśnić zwiedzającym zjawisko japońskiego designu.


Lampa AKARI 1AT, proj. Isamu Noguchi, 1952, producent: OZEKI & CO . Ltd.


Kapcie z jednego kawałka materiału, proj. Naoko Hirota (HIROTA DESIGN STUDIO), 2004, producent: naoca


Lampa WAPPA KAZAGURUMA, proj. Toshiyuki Tani, 2003, producent: Toshiyuki Tani