2012-02-13




W Sali Gobelinowej Muzeum Narodowego w Poznaniu stanął stół Roberta Majkut, a wraz z nim zostały postawione też pytania – o stół jako mebel symboliczny, o stół jako obiekt użytkowy i dzieło sztuki w jednym.

Jak mówi projektant – „[Stół] nie bez przyczyny stał się nośnikiem mojej idei. Zaprojektowany, wymodelowany i zwizualizowany całkowicie cyfrowo, zapoczątkował odwrotny proces w stosunku do postępu cywilizacyjnego. Jako cyfrowy wirtualny model, wycinany maszynowo, stał się obiektem dalszej typowo rzemieślniczej pracy i obróbki. Zwieńczeniem ręcznie składanej i wykańczanej konstrukcji stał się reliefowy blat, którego przestrzenna struktura posłużyła jako matryca do wykonania odbitek, po których rzeźbiony blat został zaraz zalany warstwą żywicy zamykając żywy proces i czyniąc niemożliwym dalsze jego powtarzanie. Tym samym użytkowy obiekt stał się jednocześnie narzędziem i obiektem artystycznym, instrumentem ale i zamkniętą chwilą, tworząc własne, silne, odrębne znaczenie. Stał się narzędziem i samodzielną całością. Samodzielną ale i współtworzącą. Istniejącą w kontekście zarówno sposobu działania jak i szczególnej zależności, obecnej tylko w kontekście wzajemnego istnienia rzeczy”.

Robert Majkut (ur. 1971) to jeden z bardziej uznanych polskich projektantów na rynku międzynarodowym. Stół jego autorstwa prezentowany był już w 2009 roku na wystawie „Between art & design” w Design Palais Vienna, w 2010 roku został wystawiony w prestiżowym wiedeńskim domu aukcyjnym Dorotheum, w 2011 roku zagościł w Blow Up Hall w Poznaniu, a dziś można go podziwiać w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Źródło:
www.mnp.art.pl